Lingonlimpa !



Hej ! Idag fick jag plötsligt lust att baka lite matbröd. Inte varje dag man får sån lust inte. Allt för sällan faktiskt.
Så jag plockade fram alla ingredienserna och började på. Här kommer receptet på en jättegod limpa med lingon i.

Det här behövs för 2 st:
3 dl vetemjöl
6 dl rågsikt
6 dl grahamsmjöl
1/2 tsk salt
4 tsk bikarbonat
2  1/2 - 3 dl lingonsylt
1 dl sirap
6 dl filmjölk

Ugn: 175 Grader

Gör så här:
1. Blanda alla torra ingredienser . Tillsätt filmjölk , sirap ,och lingonsylt. Arbeta ihop degen snabbt.

2. Lägg smeten i två smorda formar som rymmer ca 1 1/2 l . Gör ytan slät.

3. Grädda bröden längst ner i ugnen i ca 60 minuter. 





Jag hällde min smet i 3 formar. ( de kanske var lite mindre än i receptet)

4. Stjälp bröden ur formarna och låt dom sen kallna under bakduk.

Brödet går att frysa in.



ÄT OCH NJUT !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0