Riseberga

Helgen har passerat och jag har inte riktigt hunnit med.Föstår inte vart dagarna tar vägen . Vi har firat en 20-åring , varit barnvakt åt lilla Michelle och stått på loppis.Fullt ös hela tiden. Men mitt i allt så tog jag mig faktiskt ut på en promenad. Jag styrde stegen mot Riseberga kloster. det är en mycket fin plats på sommaren.Där firar vår kommun skolavslutning varje år . (om vädret tillåter ) Riseberga var ett nunnekloster och amfiteatern som finns där är landets största utomhusteater. Den rymmer 1216 sittande åskådare. År 1546 ödeläggs klostret av en eldsvåda och byggnaderna brann ner. Vådeld eller åsknedslag var den troliga brandorsaken . Ovan jord finns idag bara ett gavelparti av kyrkan kvar.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0